رشت-گیل همتا _رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر نقش کلیدی شورای هماهنگی پرستاری در ارتقای کیفیت خدمات سلامت، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی را مهم‌ترین مطالبه دانشگاه از این شورا عنوان کرد و گفت: توسعه دانش حرفه‌ای، ارتقای مهارت‌ها و مشارکت فعال پرستاران در تصمیم‌سازی‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد نظام سلامت کمک کند.



به گزارش گیل همتا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیل‌وب‌دا)، نخستین نشست شورای هماهنگی پرستاری استان گیلان با حضور دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از مسئولان و فعالان حوزه پرستاری در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به اهمیت جایگاه پرستاری در نظام سلامت اظهار کرد: مهم‌ترین خواسته دانشگاه از شورای هماهنگی پرستاری، توجه جدی به مقوله آموزش است و امروز دانشگاه علوم پزشکی گیلان فرصت پرداختن به مسائل حاشیه‌ای را ندارد و همه ظرفیت‌ها باید در مسیر ارتقای کیفیت خدمات و توانمندسازی سرمایه انسانی به‌کار گرفته شود.

وی افزود: جایگاه حرفه پرستاری و فعالیت‌های صنفی مرتبط با آن باید همسو با استانداردهای ملی و الزامات حرفه‌ای کشور حرکت کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد.

دکتر آشوبی با اشاره به وضعیت منابع مالی دانشگاه و مطالبات کارکنان حوزه سلامت گفت: آخرین دریافتی دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر مربوط به تیرماه سال ۱۴۰۴ است و به طور طبیعی پرداختی‌ها نیز باید بر همان مبنا انجام شود. با این حال، تلاش شده است مطالبات برخی گروه‌ها از جمله نیروهای شرکتی و رانندگان استیجاری تا حد امکان به‌روز شود.

وی تصریح کرد که مدیریت دانشگاه تمام توان خود را برای تأمین منابع مالی و پرداخت مطالبات کارکنان به‌کار گرفته است، اما شرایط خاص کشور و محدودیت‌های ناشی از وضعیت موجود، بخشی از دشواری‌های مالی را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مختلف نظام سلامت اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های پزشکی، پرستاری، خدمات عمومی، کارشناسی و اورژانس با کمبود نیرو مواجه هستیم و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز از طریق وزارت بهداشت به‌صورت جدی در حال پیگیری است.

وی با تأکید بر نقش مشورتی شورای هماهنگی پرستاری افزود: این شورا باید با ارائه پیشنهادهای تخصصی و کارشناسی به هیئت رئیسه دانشگاه، در مسیر توسعه مشارکت، ارتقای بهره‌وری و تحقق عدالت در نظام سلامت نقش‌آفرینی کند.

دکتر آشوبی با تأکید بر ضرورت رعایت عدالت در پرداخت‌ها اظهار کرد: پرداخت تعرفه‌های پرستاری و کارانه پرستاران صرفاً بر اساس عملکرد افراد انجام خواهد شد تا عدالت در پرداخت‌ها به شکل واقعی محقق شود و انگیزه خدمت‌رسانی افزایش یابد.

وی خواستار تشکیل کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف شد و گفت: شورای هماهنگی پرستاری باید نقاط ضعف و چالش‌های موجود را شناسایی و برای رفع آن‌ها راهکارهای عملیاتی ارائه کند. تشکیل کمیته‌های تخصصی در حوزه آموزش، مطالبات صنفی و ارتقای کیفیت خدمات می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری پرستاری پویا، چابک و کارآمد در دانشگاه علوم پزشکی گیلان باشد.