رشت-گیل همتا :مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان از اجرای هشت پروژه بهینه‌سازی مصرف گاز با همکاری شرکت‌های کارور خبر داد و گفت: اجرای این طرح‌ها در بخش‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی و تأسیسات، سالانه بیش از ۲۱ میلیون و ۸۹۱ هزار مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی به همراه خواهد داشت.

به گزارش گیل همتا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مسعود برادران نصیری با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای مدیریت مصرف انرژی اظهار کرد: بهینه‌سازی مصرف و کاهش هدررفت گاز، یکی از محورهای اصلی برنامه‌های شرکت گاز استان گیلان در سال جاری بوده و در همین راستا با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های کارور، اجرای طرح‌های متنوع در بخش‌های مختلف استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: تاکنون با پنج شرکت کارور برای اجرای هشت پروژه بهینه‌سازی در بخش‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی قرارداد همکاری منعقد شده است که نقش مؤثری در کاهش مصرف گاز و افزایش بهره‌وری انرژی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان درباره طرح‌های بخش خانگی گفت: طرح «خانه‌های گرم» در شهرستان آستانه اشرفیه با هدف فرهنگ‌سازی، بهینه‌سازی تجهیزات گازسوز و اصلاح ابنیه شامل تعویض پنجره‌ها، عایق‌کاری دیوارها و درزبندی ساختمان‌ها در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود با اجرای کامل این طرح، سالانه دست‌کم سه میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی شود. این طرح پس از اجرای موفق، به‌تدریج در سایر شهرستان‌های استان نیز توسعه خواهد یافت.

برادران نصیری با اشاره به سایر پروژه‌های در حال اجرا افزود: بهینه‌سازی تجهیزات ۱۰۰ واحد گلخانه‌ای از طریق اصلاح سامانه‌های گرمایشی، تعویض پوشش پلاستیکی و تنظیم مشعل‌ها، سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت. همچنین هوشمندسازی ۲۰۰ موتورخانه در بخش‌های اداری، آموزشی و مسکونی با پیش‌بینی صرفه‌جویی ۶۰۰ هزار مترمکعب و بهینه‌سازی ۲۰۰ موتورخانه واحدهای صنعتی و استخرها با هدف صرفه‌جویی سالانه یک میلیون مترمکعب، از دیگر طرح‌های در حال اجراست.

وی با اشاره به پروژه‌های مصوب شورای اقتصاد اظهار کرد: بهینه‌سازی یک‌هزار و ۲۴ موتورخانه، هوشمندسازی ۲۴۸ موتورخانه، تعویض ۱۰ هزار بخاری راندمان بالا و جایگزینی ۵۰ هزار اتصال مفصلی، از جمله طرح‌هایی است که در سال جاری با هدف کاهش مصرف گاز و افزایش بهره‌وری انرژی در دست اجرا قرار دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان ادامه داد: رفع نشتی ۲۵ هزار علمک گاز تا پایان سال نیز در برنامه این شرکت قرار گرفته که پیش‌بینی می‌شود سالانه بیش از هفت میلیون و ۳۷۵ هزار مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی ایجاد کند. همچنین پایش مصرف انرژی و آنالیز احتراق هیترهای ۱۲ ایستگاه تقلیل فشار گاز، نصب کنترل‌باکس در ۳۲ ایستگاه CGS، پیگیری اخذ برچسب انرژی برای ساختمان‌های اداری و انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها نیز در راستای ارتقای بهره‌وری انرژی اجرا شده است.

برادران نصیری با تأکید بر اهمیت مدیریت مصرف انرژی تصریح کرد: مجموع صرفه‌جویی پیش‌بینی‌شده از اجرای این طرح‌ها در استان گیلان، سالانه بیش از ۲۱ میلیون و ۸۹۱ هزار مترمکعب خواهد بود که نقش مؤثری در کاهش ناترازی گاز، افزایش پایداری شبکه و تأمین انرژی مورد نیاز در فصل سرد سال ایفا می‌کند.