مدیرکل استاندارد گیلان با اشاره به مشکل برگشت خوردن برخی کالاها از بازارهای هدف به دلیل تفاوت استانداردها، اضافه کرد: یکی از اصلیترین مشکلات، عدم یکسان بودن استانداردهای داخلی با استانداردهای کشورهای واردکننده است. برای حل این مسئله، سازمان ملی استاندارد طی تفاهمنامهای با کشور روسیه اقدام به همسانسازی شش کالای اولویتدار نموده است تا فرآیند واردات آسانتر و دقیقتر انجام شود.
محمدی با تاکید بر نقش رسانهها در ترویج فرهنگ کیفیت و استاندارد، بیان کرد: استاندارد باید به یک ارزش فرهنگی تبدیل شود و این امر نیازمند فرهنگسازی گسترده است.
به گفته وی، رسانهها میتوانند نقش موثری در افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت کیفیت و استاندارد ایفا کنند.
وی با تاکید بر ضرورت بهروزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی و افزایش تخصص نیروی انسانی، افزود: بدون ارتقاء زیرساختها و تجهیزات نمیتوان به استانداردهای جهانی دست یافت و این موضوع یکی از اولویتهای اصلی سازمان ما است.
آغاز فعالیتهای پژوهشی نوین برای مقابله با تقلب در محصولات استراتژیک استان
مدیرکل سازمان ملی استاندارد استان گیلان، از آغاز فعالیتهای پژوهشی جدید و نوآورانه در زمینه کنترل کیفیت محصولات مهمی همچون چای، برنج و زیتون خبر داد و اضافه کرد: مقابله با تقلبات در این محصولات جزو اولویتهای اصلی سازمان است.
محمدی با اشاره به مشکلات فراوانی که در سالهای اخیر در حوزه تقلبات محصولات به ویژه برنج و روغن زیتون مشاهده شده، بیان کرد: ما برای نخستین بار گروه پژوهشی مجوزدار در سازمان ایجاد کردهایم که با همکاری دانشگاهها و پژوهشگاههای معتبر، به دنبال بهکارگیری فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی در تشخیص تقلبات هستیم.
به گفته وی، استفاده از فناوری هوش مصنوعی به سازمان امکان میدهد با پردازش دادههای گسترده، کیفیت و اصالت محصولات را به شکل دقیقتر و سریعتری ارزیابی کند.
مدیرکل استاندارد گیلان همچنین اضافه کرد: این رویکرد نوین، به دور از روشهای سنتی آزمایشگاهی، راهکاری موثر در ارتقای سطح استانداردهای کیفی است و ما با کمک پارک علم و فناوری قصد داریم این فعالیتها را به صورت گسترده توسعه دهیم.
محمری همچنین در مورد چالشهای موجود در حوزه استاندارد برنج اشاره کرد و گفت: استاندارد برنج از سالهای آینده به صورت اجباری اجرا خواهد شد و با توجه به تقلبات گسترده در این محصول، باید تدابیر علمی و فنی جدی اتخاذ کنیم.
وی با تاکید بر اهمیت پاسخگویی و ارتباط مستمر با تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، افزود: هر واحد تولیدی باید رضایت مشتری را در اولویت قرار دهد و در این راستا ما آمادگی داریم با ارائه مشاوره و حمایتهای فنی، به حل مشکلات آنها کمک کنیم.
- منبع خبر : دیده بان
Thursday, 21 August , 2025