به گزارش گیل همتا به نقل از ایده آل خبر صبح امروز نشست تخصصی پیشگیری و مدیریت حوادث ترافیکی در سالن اجتماعات ّبیمارستان پورسینا رشت برگزار شد.
دکتر یوسف زاده ریاست پژوهشکده ترومای کشور در این نشست با اشاره به اجرای پویش نه به تصادف در روزهای پایانی سال ۱۴۰۳ تصریح کزد: با توجه به اعمال قوانین جدید راهنمایی و رانندگی شاهد موفقیت نسبی در حوادث تروما هستیم.
وی با اشاره به شرایط خاص تروما خاطرنشان کرد: تروما هم مانند بسیاری از بیماری های دیگر است، با این تفاوت که تروما تنها بیماری است که برای درمان و پیشگیری از آن نیاز به عزم جدی همه سازمانها و نهادهاد است .
دکتر یوسف زاده با تاکید بر تلفات ۲۰ هزاری نفری در آمار ترافیکی و تصادفات جادهای ای خاطرنشان کرد: در زمینه تروما اقدامات پیشگیرانه یکی از مهم ترین راههاست ، اما با توجه به تغییرات نسبی قوانین و مقررات رانندگی در نوروز ۱۴۰۴ شاهد کاهش چشمگیر آمار تصادفات بوده ایم .
رئیس پژوهشکده ترومای کشور با اشاره به اهمیت آموزش،و فرهنگ سازی در کاهش آمار تصادفات یادآور شد: آموزش،باید از،مدارس و دوره های ابتدایی آغاز شود فرزندان ما نیاز به آموزش،جدی تری دارند استفاده از تکنولوژی های جدید فوق العاده حائز اهمیت است امروز جای پهبادها در کاهش آمار تصادفات بسیار خالی است.
وی افزود: برای کاهش،رفتارهای پرخطر در رانندگی ناگزیر به بهره برداری از تکنولوژی های روز هستیم.
رئیس پژوهشکده ترومای کشور به عدم یکپارچگی سازمانها اشاره داشت و گفت: هنوز یکپارچگی و نزدیکی سازمانها در کاهش تصادفات آنچنان که باید مشاهده نمی شود.
دکتر یوسف زاده تاکید کرد: طی سالهای گذشته ۴۰ نشست تخصصی در کاهش،تروما برگزار شد و این یکی از دلایلی بود که گیلان بیشترین کاهش را در حوادث ترافیکی داشته است.
رئیس پژوهشکده ترومای کشور با تاکید بر عدم ایمنی خودروهای داخلی خاطرنشان کرد: حمایت از خودروسازان که در یک فضای فاقد رقابتی اقدام به تولید می کنند بلایی عظیم در گرفتن جان هموطنان ما شده است.
وی افزود: نقش دولت به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده در کاهش آمار تصادفات نباید نادیده گرفته شود، دولت با ایجاد تفکر سیستمی و ایجاد هماهنگی بین سازمانها و نهادها و بهبود وضعیت جاده ها که مسئولیت آن به دولت بر میگردد، می تواند نقش سازنده ای در کاهش تصادفات داشته باشد.
یوسف زاده با انتقاد به تمدید ۱۰ ساله گواهی نامه راهنمایی و رانندگی یادآور شد: برای سنین بالای هفتاد سال تمدید گواهینامه باید به صورت سالانه باشد چرا که با توجه به افزایش سن و ابتلا به پارکینسون شاهد اختلال در عملکرد تصمیم گیری رانندگان و در نهایت شاهد ایجاد تصادفات غیرقابل جبران خواهیم بود، آمارها حاکی از آن دارد که ۱ تا ۲ درصد رانندگان وسیله نقلیه عمومی مبتلا به بیماری تشنج هستند .
رئیس پژوهشکده ترومای کشور با تاکید بر لزوم یکپارچگی دیتاهای پلیس، پزشکی قانونی، اورژانس پیش بیمارستانی و دانشگاهها یادآور شد: اولین مسئله بعد ار بروز حادثه مدیریت صحنه است، در این راستا نقش،رانندگان خطی را در هنگام بروز حادثه نباید نادیده گرفت، رانندگان خطی به دلیل تعدد تردد در کنار پلیس باید آموزش های لازمه را در زمینه مدیریت حوادث کسب نماید.
دکتر بوسف زاده با گرامیداشت یاد و خاطره کاپیتان سیروس قایقران در سالروز وفاتش گفت: امروز سالروز وفات کاپیتان سیروس قایقران و مرحوم رضازاده است که هر دوی این ورزشکاران در سانحه تصادفات جان خود را از دست داده اند،.
وی با اشاره به راه اندازی کلینیک نورو تروما در کلینیک شهدای سلامت خاطرنشان کرد” بیمارانی که دچار ضایعه نخاعی شدند از یک سری از مشکلاتی رنج میبرند که سبب برور کج خلقی هایی در رفتار آنها می شوند که فقط خانواده ها متوجه این تغییر رفتار می شوند .
اما خوشبختانه کلینیک نورو تروما در پژوهشکده تروما که از شهریور ۱۴۰۴ شروع به کار کرده و توانسته با استفاده از تکنولوژی های جدید برای بازتوانی بیماران گام مهمی بردارد.
رئیس پژوهشکده ترومای کشور از راه اندازی مرکز نقشه برداری مغز در بیمارستان پورسینا در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: ۸۰ درصد بیمارانی که دچار تروما می شوند آسیب مغزی نیز دارند لذا در این مرکز در باز توانی بیماران ترومای گام های بلندی در وضعیت بهبودی بیماران ترومای برداشته خواهد شد.
Saturday, 19 April , 2025