به گزارش گیل همتا ، در جریان این بازدید، پروفسور منهاج ضمن گفتوگو با مدیرعامل، معاونین و کارشناسان این شرکت، در جریان آخرین اقدامات، طرحهای توسعه و پروژههای نوین این شرکت در حوزه هوشمندسازی شبکه و خدماترسانی به مشترکین و برنامه های نسیم تحول قرار گرفت.
وی ضمن قدردانی از تلاشهای صورتگرفته در بهبود زیرساختهای توزیع برق استان، بر اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین و راهکارهای علمی برای افزایش پایداری شبکه و ارتقای کیفیت خدمات تأکید کرد.
پروفسور منهاج طی این بازدید خاطرنشان ساخت: فعالیت های صورت پذیرفته شرکت توزیع برق گیلان در مقیاس ملی و کشوری شایسته تقدیر و الگو پذیری برای سایر استان ها است.
در ادامه،مسعود صادقی خمامی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان نیز با اشاره به برنامههای شرکت در مسیر تحول دیجیتال و ارتقاء خدمات غیرحضوری، حضور استاد منهاج را فرصتی ارزشمند برای تبادل تجربه و همافزایی علمی دانست.
صادقی خمامی با اشاره به راهاندازی مرکز فرماندهی هوشمند شبکه در توزیع برق گیلان گفت: این مرکز با بهرهگیری از آخرین فناوریهای روز، امکان پایش، کنترل و مدیریت هوشمند تمامی پستها و فیدرهای اصلی را در لحظه فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: استقرار سامانه پیشبینی هوشمند بار در توزیع برق گیلان راه اندازی شده است و این سامانه با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته هوش مصنوعی و دادهکاوی، قادر به تحلیل دادههای کلان تاریخی و پیشبینی دقیق الگوی مصرف در ساعتهای پیک و ایام خاص است. این امر به مدیریت بهینه تولید و توزیع انرژی، جلوگیری از هدررفت منابع و افزایش پایداری شبکه منجر شده است.
مدیرعامل توزیع برق گیلان افزود: در تابستان امسال سامانه هوشمند ۱۲۱ راه اندازی شد که این سامانه به صورت ۲۴ساعته آماده پاسخگویی به سوالات، ثبت درخواستها و پیگیری شکایات مشترکین میباشد که کاهش مراجعات حضوری، تسریع در خدماترسانی و افزایش رضایت مشتری از دستاوردهای این سامانه هوشمند است.
وی به تدوین سند جامع «نسیم تحول» در سطح شرکت اشاره و تصریح کرد: در نقشه استراتژیک این سند؛ بهبود بهره وری، تامین برق مطمئن و پایدار بهمراه مدیریت هوشمند مصرف و خدمات مشترکین در زمره اقدامات استراتژیک قرار گرفته و تامین منابع مالی، مدیریت سرمایه انسانی در کنار مدیریت فناوریهای هوشمند برای زیرساختهای سازمانی تعریف و درنظر گرفته شده است.
همچنین مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان به بهره برداری از مرکز CMMS اشاره کرد و درخصوص کارکرد آن گفت: این سیستم به ما اجازه میدهد تا تمامی اطلاعات مربوط به داراییهای فیزیکی را به صورت متمرکز و مکانیزه مدیریت کنیم و از جمله قابلیتهای این سیستم میتوان به برنامهریزی نگهداری، مدیریت تعمیرات و تجزیه و تحلیل دادهها اشاره کرد.
مسعود صادقی خمامی افزود: افزایش در دسترس بودن و قابلیت اطمینان دارایی، کاهش زمان خرابی و هزینههای تعمیر، بهبود ایمنی و انطباق، افزایش بهرهوری و مقرون به صرفه بودن، افزایش عمر و بهبود پایداری دارایی، مدیریت ریسک و تصمیمگیری بهتر از جمله مزایای پیادهسازی مدیریت دارایی فیزیکی در یک سازمان است.
وی تاکید کرد: مرکز پایش پیشرفته شرکت توزیع نیروی برق گیلان نیز راه اندازی شده است که امکانات گستردهای را فراهم کرده است که از جمله انها میتوان به فراهم شدن امکان تحلیل نقاط ضعف و قدرت شبکه توزیع برق استان با تحلیل دادهها، رصد برخط شبکه و کاهش خاموشی و ارتقای کیفیت پروفیل ولتاژ، استخراج الگو و پایش و تحلیل رفتار مصرف مشترکین به منظور تشخیص ماینر و انشعاب غیرمجاز با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، تحلیل زمان اوج بار مصرف ادارات، صنایع و واحدهای تجاری به منظور ارائه خدمات برتر و حفظ پایدار شبکه استانی برق، تخصیص بودجه هدفمند به نقاط کمتر برخوردار با هدف رعایت عدالت بین مشترکین، ادامه و ارتقای روند تشخیص مشترکین با رعایت الگوی مصرف به منظور صدور قبض رایگان و اعطای جوایز مدیریت مصرف، پیشبینی بار به منظور برنامهریزیهای مربوطه با هدف افزایش رضایتمندی مشترکین، آنالیز نقاط پرحادثه جهت پیشگیری از وقوع خاموشی در بحرانهای طبیعی همچون برف، باد و افزایش شدید دما را از اهداف راهاندازی این مرکز پایش برشمرد.
صادقی افزود:با بهرهگیری از ظرفیتهای نیروی انسانی متخصص و فناوریهای نوین، تلاش کردهایم زمینهای فراهم شود تا تصمیمگیریها مبتنی بر داده و تحلیلهای دقیق صورت گیرد و مشترکین در سریعترین زمان ممکن از خدمات مطمئن و پایدار بهرهمند شوند.
گفتنی است این بازدید در راستای رویکرد شرکت توزیع برق گیلان طی دو سال اخیر مبنی بر استحکام پیوند صنعت و دانشگاه با هدف استفاده از دانش روز کشوری و جهانی برای ارتقاء سطح عملکرد انجام شد و طی آن، پنل های تخصصی و بازدید از برخی سامانههای مدیریتی و عملیاتی شرکت نظیر اتاق پایش و مرکز دیسپاچینگ نیز به اجرا درآمد.


Wednesday, 5 November , 2025