رشت-گیل همتا :رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان گفت:بهره‌گیری صحیح از ظرفیت‌های جوانان و دانش‌آموختگان در آموزش و پژوهش ضروری است.

به گزارش گیل همتا به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، جلسه توجیهی دستیاران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه و جمعی از دستیاران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامیواحد رشت، در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

دکتر مجتبی ملکی چوبری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، ضمن تبریک شروع سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: هدف از برگزاری این جلسات، هماهنگی و برنامه‌ریزی برای طراحی و اجرای ترم تحصیلی بر اساس چارچوب و مسیرهای دانشگاه است.

وی، بر اهمیت توسعه و گسترش دانشگاه آزاد اسلامی، که اکنون بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان با بیش از ۱ میلیون و ۴۷۰ هزار دانشجو و ۴۰۰ رشته دانشگاهی است، تأکید کرد و افزود: در ایران، این دانشگاه ۴۲ درصد ظرفیت آموزش عالی کشور را در بر می‌گیرد و در استان گیلان، ۹ موسسه آموزش عالی فعالیت دارند که حدود ۴۴ درصد از کل دانشجویان آموزش عالی استان را تشکیل می‌دهد. دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان یک نهاد اجتماعی، زنجیره ارزش آموزش را از پیش‌دبستانی تا دکتری پایه‌ریزی کرده است و در حوزه مدارس و آموزش‌های غیرحضوری، حدود ۶۰۰۰ دانش‌آموز در ۳۳ مدرسه در استان گیلان مشغول تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، بیان کرد: در بخش پژوهشی و عمرانی، دانشگاه دارای ۷۰۰ عضو هیئت علمی تمام‌وقت و ۳۰۰ عضو حق التدریس است که در کنار خانواده‌ها و کمیته‌های تعامل با خانواده‌ها، جامعه هدف حدود ۴۲ هزار دانشجو و ۶۰۰ دستیار آموزشی در استان گیلان را تشکیل می‌دهند. همچنین، در شبکه‌های آزمایشگاهی کشور، حدود ۱۱ هزار شبکه فعال وجود دارد.

ملکی چوبری ، ضمن تبریک به جامعه دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، گفت: بر اساس رتبه بندی جهانی اخیر در حوزه پژوهشی، ۱۳ دانشمند از دانشگاه آزاد اسلامی گیلان به عنوان دانشمندان دو درصد برتر جهان معرفی شده‌اند، که نشان‌دهنده قدرت و جایگاه علمی این خانواده بزرگ است.

این مقام مسئول ، با برشمردن ابتکارات شهید طهرانچی در آموزش و انتقال تجربیات علمی به دانشجویان ، تصریح کرد: بهره‌گیری صحیح از ظرفیت‌های جوانان و دانش‌آموختگان در آموزش و پژوهش ضرورت داردکه بر اساس رعایت سیاست‌ها و استانداردهای دانشگاه، از جمله تطابق مطالب درسی با سرفصل‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه‌ریزی گردد . همچنین اساتید نیز باید در تدوین و ارائه مطالب، دقت و هماهنگی لازم را داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان توجه به چالش‌های موجود در فرآیند آموزش را مهم دانست و افزود: رعایت نظم و انضباط در کلاس‌ها، حضور منظم اساتید، اهمیت مطالعه مستمر، به‌روز بودن در حوزه فناوری اطلاعات و تحولات علمی ، انتقال صحیح مطالب، حذف نکردن سرفصل‌ها، و برگزاری کنفرانس‌های درسی به صورت منظم از جمله چالش های بخش آموزش است.

ملکی چوبری تاکید کرد: ارتقای کیفیت آموزش باید در اولویت قرار گیرد تا دانش‌آموزان و دانشجویان بهترین بهره‌برداری را داشته باشند. اهمیت ایجاد فضای رفاقتی و جذاب در کلاس‌های درس، به‌منظور جذب دانشجویان، مورد تأکید است و انتظار می‌رود اساتید بتوانند رسالت آموزشی و پژوهشی خود را با کیفیت عالی و در راستای اهداف دانشگاه انجام دهند.

رئیس بسیج استادان دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، تصریح کرد: رسالت معلمان و استادان در فضای آموزشی بسیار سنگین است و قداست و جایگاه ویژه این شغل را به دلیل نقش فرهنگی و تربیتی آن باید پرستید . در کشورهای پیشرفته، سیستم‌های آموزشی و فرهنگی بسیار سخت‌گیرانه عمل می کنند به‌طوری‌که پوشیدن لباس‌های خارج از عرف و استفاده از زیورآلات در دانشگاه‌ها ممنوع است، زیرا این موارد بر اثرپذیری فرهنگی و تأثیرگذاری بر دانشجویان نقش دارند. بنابراین، نقش استاد در رعایت پروتکل‌های آموزشی و فرهنگی بسیار مهم است و استاد باید در کلاس‌، فضای رفاقتی و دوستانه ایجاد کند، اما همزمان مراقب رعایت پروتکل‌ها باشد تا پیام‌های فرهنگی و آموزشی به درستی منتقل شوند.

ملکی چوبری بر اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی دستیاران آموزشی و بهره‌گیری از ظرفیت آن‌ها برای توسعه دانشگاه تأکید کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی، در زمان تحویل به شهید طهرانچی، حدود ۸۹۰ هزار دانشجو داشت، در چند سال اخیر با تلاش و برنامه‌ریزی مناسبی که انجام شد، رشد قابل توجهی در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی داشته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، از نقش مؤثر استان گیلان در این توسعه یاد کرد و در پایان از همه اعضای هیئت علمی و کارکنان خواست که در مسیر تحول و توسعه دانشگاه، با خلاقیت و تلاش، گام‌های مؤثری بردارند، تا آینده‌ای روشن و پررونق برای این نهاد علمی رقم زده شود.