این ترکیب مدیریتی در منطقه، استان و کشور تا کنون تکرار نشده و اگر در جهت منافع ملی استفاده نکنیم باید پاسخگو باشیم به گزارش گیل همتا به نقل از مدیریت روابطعمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد انزلی، هادی حقشناس استاندار گیلان؛ در مراسم آغاز عملیات احداث هفتمین اسکله مجتمع بندری کاسپین با سرمایهگذاری […]
این ترکیب مدیریتی در منطقه، استان و کشور تا کنون تکرار نشده و اگر در جهت منافع ملی استفاده نکنیم باید پاسخگو باشیم
به گزارش گیل همتا به نقل از مدیریت روابطعمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد انزلی، هادی حقشناس استاندار گیلان؛ در مراسم آغاز عملیات احداث هفتمین اسکله مجتمع بندری کاسپین با سرمایهگذاری بخش خصوصی برگزار شد؛ با تقدیر از تلاشهای دکتر مسرور در دوران مدیریت خود که منجر به تقویت ظرفیتهای تجاری منطقه آزاد انزلی شده؛ جریان حملونقل جهانی را کانتینر مبنا اعلام نمود و خواستار بهرهبرداری بهینه و جذب بارهای کانتینری شد و اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی باید متمرکز بر جذب بار و کالا باشد.
وی با اشاره به حمل یک درصد حملونقل دریایی روسیه در دریای کاسپین و پنج برابری میزان توان حملونقلی بار توسط بنادر ایران، توسعه همکاریها با سایر بنادر دریای کاسپین و جذب بارهای کشورهای هند، چین و ترکیه را حائز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: باتوجهبه نقش کشتیرانی دریای خزر در معادلات حملونقلی دریای کاسپین و سهم ۷۰ درصدی در حمل کالا با پرچم ایران، این مجموعه نیازمند حمایتهای مجلس جهت کاهش کرایه حملونقل برای جذب مجدد بارهای ترانزیتی در کریدورهای موجود در این دریا است.
استاندار گیلان با تصریح بااینکه از وجود زیرساختی چون اتصال به شبکه ریلی در مجتمع بندری کاسپین ذوقزده شده، تمرکز بر جذب حملونقل کانتینری از بندرعباس و سایر بنادر در مسیر ترانزیتی کریدوری را خواستار شد و تأکید کرد: در دریای کاسپین سواپ نفت از دست رفت، اما نباید ترانزیت بار را از دست داد، در نتیجه در زمینه فعالسازی و بهرهبرداری از کریدور شمال جنوب، تمام بخشهای ذینفع همافزا و هماهنگ جهت کاهش هزینهها و تسریع در فرایندها؛ باید همکاری کنند.
حقشناس با ارائه تحلیلی از وضعیت ظرفیتها و چالشهای کشاورزی استان و کشور، تصریح کرد: باید به سمت توانمندیها و فرصتهای تجارت حرکت کنیم، موضوعی که در تاریخ عملکرد ایرانیان و هموطنان مهاجرت کرده ما مشهود است.
استاندار گیلان با بیان اینکه در سال گذشته حجم تخلیه و بارگیری بنادر ایران ۲۳۰ میلیون تن بوده، از این رقم حدود ۱۰ میلیون تن متعلق به بنادر ایرانی دریای کاسپین میباشد؛ این عدد را بیانگر سهم ۵ درصدی بنادر استانهای شمالی در فعالیتهای بندری کشورمان بیان نمود و اضافه کرد: از سوی دیگر در بنادر شمالی ایران طی این مدت حدود ۱۵ هزار کانتینر وارد و خارج شده، این در حالی است که این رقم در بنادر جنوبی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار کانتینر میباشد که نشاندهنده قدرالسهم نیمدرصدی بنادر شمالی در حملونقل کانتینری ایران است.
حقشناس با اشاره به برقراری حملونقل هوایی مسافر و کالا از فرودگاه سردار جنگل رشت، از شروع به خط پروازی العراقیه با تقدم حملونقل مسافر و در ادامه ترانزیت بار به گیلان، خبر داد و افزود: باتوجهبه گیلانی بودن دبیر شورایعالی، رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و اینجانب؛ این ترکیب مدیریتی تا کنون تکرار نشده و اگر در جهت منافع ملی استفاده نکنیم باید پاسخگو باشیم.
وی با اظهار خوشحالی نسبت به حضور بخش خصوصی در یک طرح سرمایهگذاری زیرساختی و بهرهگیری از مدیران سابقه بنادر توسط شرکت مجری طرح در منطقه آزاد انزلی، گفت: بخش خصوصی جهت بهرهبرداری از سرمایهگذاری صورتگرفته اقدام به جذب کالا و بار میکند، موضوعی که بخش دولتی در این زمینه متفاوت عمل نموده و در این طرح سرمایهگذاری که یک ترمینال اختصاصی و کامل برای عملیات بندری محسوب میشود از ضریب موفقیت بیشتری نسبت به جذب بار برخوردار است.
Tuesday, 1 April , 2025