در شروع سال سرمایه‌گذاری برای تولید، تکمیل زیرساخت‌های زنجیره ترانزیت برای فرایندهای تولیدی یک پیش‌نیاز حیاتی است به گزارش گیل همتا به نقل از مدیریت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، مصطفی طاعتی مقدم، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان در مراسم آغاز عملیات احداث هفتمین اسکله مجتمع بندری کاسپین با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی […]

در شروع سال سرمایه‌گذاری برای تولید، تکمیل زیرساخت‌های زنجیره ترانزیت برای فرایندهای تولیدی یک پیش‌نیاز حیاتی است
به گزارش گیل همتا به نقل از مدیریت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، مصطفی طاعتی مقدم، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان در مراسم آغاز عملیات احداث هفتمین اسکله مجتمع بندری کاسپین با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که با حضور دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و استاندار گیلان برگزار شد؛ جذب حداکثری بار ترانزیتی و حرکت به سمت بنادر هوشمند را مهم‌ترین برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد انزلی در حوزه بندری اعلام و اظهار داشت: در شروع سال سرمایه‌گذاری برای تولید؛ تکمیل حلقه‌های زیرساختی زنجیره ترانزیت، به‌عنوان یک پیش‌نیاز حیاتی برای تسهیل و توسعه فرایندهای تولیدی در دستور کار این سازمان قرار گرفته موضوعی که در جریان شروع به کار، کارگو حمل بار هوایی از فرودگاه رشت به سمت روسیه و اوراسیا نیز شاهد بودیم.
وی با قدردانی از تلاش‌های مدیران سابق در مسیر احداث و بهره‌برداری از مجتمع بندری کاسپین اشاره‌ای به مشکلات طی شده در مسیر ساخت این بندر بزرگ ایران در دریای کاسپین نموده و افزود: علی‌رغم همه مسائل، هم اکنون شش پست اسکله در این مجتمع بندری احداث و از تابستان سال جاری نیز به خط ریل سراسری کشور متصل شده است.

طاعتی مقدم در تشریح وجوه تمایز مجتمع بندری کاسپین، دارابودن بهترین آبخور برای تردد کشتی‌های در حوضچه آرامش بندر، در میان بنادر دریای کاسپین را مهم‌ترین مزیت آن اعلام نمود و گفت: به‌منظور جذب حداکثری بارهای ترانزیتی، و خدمات‌رسانی به حمل‌ونقل صادرات – واردات کشورمان، تکمیل ۹ پست از ۱۶ پست اسکله‌های باقی‌مانده مجتمع بندری از نخستین روز خدمت بنده؛ به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان سابقه مذاکرات با شرکت مولدینگ؛ بهره‌گیری این مجموعه از مدیران سابق سازمان بنادر و دریانوردی را زمینه تقویت، دقت و تسریع در فرایند احداث اسکله شماره چهار مجتمع بندری کاسپین ارزیابی و اظهار امیدواری نمود زمان تکمیل و بهره‌برداری اسکله کمتر از سه سال به طول کشیده و درعین‌حال مهم‌ترین انتظار خود را احداث تجهیزات و امکانات پس‌کرانه بندری هم‌زمان با ساخت اسکله، بیان کرد.

وی اضافه نمود: باتوجه‌به جایگاه منطقه آزاد انزلی در مناسبات کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیگیری‌های این سازمان برای جذب بار و کالاهای صادراتی و ترانزیتی، تسریع در تکمیل زیرساخت‌های مناسب، من‌جمله بهره‌برداری از اسکله شماره چهار حیاتی است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در تشریح مشخصات اسکله شماره چهار چنین توضیح داد: اسکله در فضایی به مساحت ۵.۵ هکتار، دارای ۲۰ هزار مترمربع انباری سرپوشیده، ۱۳ هزار مترمربع انبارهای روباز، حدود ۴ هزار مترمربع ابنیه اداری و… ۵ هزار مترمربع نیز فضای عملیات بندری، می‌باشد.

گفتنی است مجتمع بندری کاسپین در فاز نهایی خود دارای ۲۲ پست اسکله خواهد بود و از شش اسکله فعال کنونی، چهار پست اسکله توسط بخش خصوصی ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته، و دو اسکله دیگر از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی احداث شده؛ و کاربری اسکله‌های موجود نیز مشتمل بر اسکله رو رو، دلفین و چهار اسکله کارگو می‌باشد.