رشت-گیل همتا:مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت:سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات این وزارتخانه به پرسش‌های مردم در حوزه‌های مختلف بهداشتی، درمانی و دارویی پاسخ می‌دهد.

به گزارش گیل همتا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(گیل وب دا)؛ دکتر زهره تیموری _ مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت سامانه ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت ( ۱۹۰ ) دارای ۹ خط می باشد و بعد از تماس با شماره ۱۹۰ پیامی برای راهنمایی فرد تماس گیرنده اعلام می‌شود که شماره‌های داخلی را معرفی می‌کند.

دکتر تیموری در ادامه تصریح کرد: در صورت بروز خطاهای پزشکی یا مشکلات بیماران در بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی بعد از تماس با سامانه ۱۹۰ باید داخلی ۴ شماره گیری شود. این سامانه، مسئول پاسخگویی به مسائل درمانی می باشد و در صورتی که شهروندان درباره هزینه‌های درمانی از جمله دریافت‌های غیر متعارف پزشکان و کادر درمان یا همان زیرمیزی درخواست یا پرسشی داشته باشند می‌توانند با داخلی شماره ۵ سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند.

گفتنی است این سامانه توسط اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت و اداره نظارت بر درمان معاونت درمان، رصد می شود، لذا شهروندان گیلانی می توانند هرگونه اضافه پرداختی و یا درخواست برای مبلغ اضافی را به این سامانه اطلاع دهند تا پیگیری های لازم صورت گرفته و در صورت وجود مدارک و مستندات ضمن عودت وجه اضافی‌ به بیمار ، و در صورت تکرار پرونده از طریق کمیسیون ماده یازده دانشگاه به تعزیرات حکومتی ارجاع و طبق قانون برخورد خواهد شد.

دکتر تیموری بیان کرد در این خصوص واحد نظارت بر درمان دانشگاه جهت تسریع در زمان بررسی شکایات مردمی در سامانه ۱۹۰ توسط کارشناسان نظارتی خود از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۵۱۰ شکایت نظارتی از نحوه ارائه خدمات درمانی ،فعالیت مراکز توسط افراد فاقد صلاحیت در حیطه درمان ثبت گردیده که پیرو پیگیری های متعدد بعمل آمده توسط تیم نظارت بر درمان دانشگاه جهت بررسی میدانی شکایات مذکور و مکاتبه با شبکه های بهداشت و درمان شهرستان تابعه از این تعداد شکایات تا پایان آبان ماه سال جاری ۴۸۵مورد بررسی و نتیجه در سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی ارسال شده و در بعضی موارد که نیازمند پلمب یا تعطیلی مرکز بود اقدام قانونی لازم صورت گرفته و پرونده ها به مراجع قضایی ارجاع گردیدند.

وی همچنین عنوان کرد سایر موارد هم بر اساس دستور العمل های نظارتی بررسی و نتایج به مراجعین و وزارت بهداشت ارسال شده است .

شایان ذکر است در شش ماهه اول سال۱۴۰۳ علاوه بر ثبت شکایت در سامانه ۱۹۰ تعدادبیش از ۳۰ مورد شکایت با مراجعه حضوری شهروندان به دفتر نظارت بر درمان دانشگاه ثبت شده و در حال حاضر تعداد ۲۶ پرونده نیز در حال بررسی است و تیم های بازرسین نظارت بر درمان دانشگاه در حال تلاش برای پیگیری و بررسی شکایات به منظور کاهش چشمگیر زمان پاسخگویی به صورت ماهانه می باشند تا اینکه شکایات در ماه ایجاد شده رسیدگی و خاتمه یابد.